LED W LR II : VisionX 12'' Xmitter LED Bar

tytLed tu, LED tam...  trzeba przyznać że technologia diód świetlnych zatacza coraz szersze kręgi. Największe nasilenie tego zjawiska widoczne jest zwłaszcza w segmencie motoryzacyjnym - w ciągu ostatnich kilku lat proces zastępowania zwykłych żarówek na rzecz ich diodowych opowiedników nabrał rozpędu i w obecnej chwili są już stosowane jako rozwiązania fabryczne przez wielu producentów. Nawet najnowsze modele Land Rovera doczekały się świateł pozycyjnych i dziennych w technologi LED. Kto by pomyślał że ten wynalazek lat '60 ubiegłego wieku przejdzie taką rewolucję. Od prostej kontrolki czy wyświetlacza po produkt zdolny oświetlać nam przestrzeń. 

Diody LED jeszcze do niedawna kojarzone z wątpiwej jakości "Tuningiem" coraz śmielej wkraczają do naszych aut. Kontrolki, lampki kabinowe, latarki, lampy robocze o których rozprawiałem kilka miesięcy temu (tutaj można sobie przypomnieć), wspomniane światła do jazdy dziennej. Teraz czas na produkt mogący CAŁKOWICIE zastąpić tradycyjny reflektor oparty o żadniki halogenowe lub xenonowe.
 
Nie przecierajcie oczu ze zdumienia, technologia diód LED dużej mocy jest obecnie na takim etapie że kilkanaście tego typu półprzewodników z powodzeniem zastąpi reflektory oparte o żarniki wolframowe oferując więcej światła przy porównywalnym lub mniejszym zapotrzebowaniu na energię elektryczną.
Jak narazie jest to dość droga zabawa - ceny są generalnie czterocyfrowe . Jednak z samą technologią warto zapoznać się już teraz. 

I tak oto do naszego małego 'Landklinicznego' laboratorium za sprawą firmy Przedrajdem.pl trafia 12 calowa listwa LED Xmitter produkcji znanej już wam firmy VisionX .Jest to  Produkt który ma zastąpić tradycyjne źródła światła w zastosowaniach OFF-Road. Czy warto zwrócić na niego uwagę podczas budowy swojego auta ? Zobaczymy.

1.VisionX 12'' Xmitter - Zestaw

zestaw_800

Co w pudle oprócz samej lampy - to co niezbędne. Oprócz samego xmittera w zestawie otrzymamy 2 łapki-podstawki do zamocowania lampy, kluczyk TORX do regulacji pozycji,  prostą wiązkę elektryczną z przekaźnikiem i przełącznikiem oraz instrukcję obsługi w języku angielskim.

2.VisionX 12'' Xmitter - Konstrukcja

pomiar_800

Wyciągamy lampę z pudła i otrzymujemy taki oto widok. Cała konstrukcja to podobnie jak u mnieszych braci połączenie odlewu aluminiowego z elementami tłoczonymi z tego materiału. Całość legitymuje się rozmiarami 30,5 x 7,5x 7,8 cm [dł./szer./gł.] i zawiera w sobie 20 sztuk 3 watowych diód LED ukrytych za poliwęglanową szybką. Egzemplarz testowy to model EURO - wytwarza więc widmo światła zbliżone do lamp drogowych. 

detal_800

Cała konstrukcja to lampy opiera się o  20 sztuk diód LED o mocy 3 Watt. Rozmieszczono je w dwóch rzędach po 10 sztuk. Każda z diód posiada własną soczewkę formującą wiązkę światła o rozpiętości 25 stopni. Diody chroni poliwęglanowa szybka - tak więc ciosów od gałęzi czy kamieni się nie boi. (koledzy z przedrajdem.pl przetoczyli po takim modelu całego quada i dalej działa). Na obwodzie widoczna jest dość gruba uszczelka (jasny pasek), Całość spełnia normę szczelności IP-67, można ją zanurzyć w wodzie do 1 Metra głębokości 

tyl_800

Tył Xmittera to pratycznie jeden duży radiator odprowadzajacy ciepło generowane przez diody. Boczne pokrywy lampy wykonano z tłoczonego aluminium natomiast sam radiator i reszta korpusu to odlew aluminiowy . Całość nie jest przy tym przesadnie ciężka waży ok 2.26 Kg i została pokryta czarnym matowym lakierem proszkowym.

wtyczka_800

Identycznie jak w wypadku mniejszych światełek do podłączenia wykorzystywany jest hermetyczny konektor. Złącze ma oznaczoną polaryzację. (rzecz istotna - podłączenie odwrotne spowoduje że lampa nie będzie świeciła). Szczęśliwie tym razem przewód jest znacząco dłuższy.

mocowanie_800

Na spodzie obudowy odnajdziemy otwory w których mocowane są podstawki (2 sztuki)  mocujące lampę do auta. Punkty kotwiczenia umożliwiają łatwą regulacje rozstawu "łapek"  także bez problemu możemy dostosować ich rozstaw do istniejących punktów montażowych

mount_800

Same "łapki" to dwa aluminiowe bloczki pasujące kształtem do budowy lampy. Zaopatrzono je dodatkowo w gumowe "tłumiki" drgań tak aby lampa nie wibrowała wraz z całym samochodem.

kabelek_800

Oczywiście pewnie zaraz pojawi się pytanie jak regulować ustawienie Xmittera ? - otóż z racji na konstruckcję i rozmiary lampy jej pozycje można regulować w ograniczonym zakresie - tylko w osi pionowej - służy do tego śruba TORX widoczna na zdjęciu powyżej - jej poluzowanie pozwala na regulację ustawienia góra-dół w zakresie 15 stopni. Regulacji w osi poziomej brak. - Jedyna możliwa to zamocowanie całej lampy pod odpowiednim kątem.

Garść informacji technicznych:
Zapotrzebowanie elektryczne : 5 Amp. / 9-23 V
Moc :  3600 Lumenów  / 20 diód 3 Watt (60W)
Waga 2,26 KG 
Zakres temperatur pracy : -40°C do +80°C
Wymiary : 3050 / 750 / 780 mm [dł./szer./gł.]
Wiązka światła : Euro / 25°

3.Praktyka

No dobra - wystarczy marudzenia i opisów technicznych ;) - czas zabrać Xmittera do auta i zobaczyć czy po początkowym entuzjaźmie pogrążymy się w mroku, a może nadaje się również do zestrzeliwania satelitów z orbity ;)

mounted_800

Pierwszą rzeczą jaka rzuca się w oczy przy porównaniu Listwy LED z innym osprzętem auta to gabaryt. Mimo że konstrukcja do małych nie należy - nadal jest znacząco mniejsza od innych rozwiązań oświetleniowych. Na powyższym zdjęciu porównanie z dwoma lampami Hella Luminator Compact - średnica 17,5 cm.

compare_800

W przypadku zabudowy w bagażniku/zderzaku jest to zdecydowany plus. Listwy można precyzyjniej umieścić w konstrukcji dodatkowo chroniąc je przed wpływem czynników terenowych ,  dzięki zwartej konstrukcji dysponujemy większym wachlarzem możliwości przy wyborze miejsca.

light_800

Podpinamy listwę do zasilania - świeci (ale niespodzianka :P ) .W tym miejscu nadmienię iż duże listwy LED są dość czułe na zasilanie. Jeżeli po podłączeniu nie świecą wszystkie segmenty - nie pędzcie od razu z reklamacją do sklepu. Sprawdźcie najpierw poprawność instalacji elektrycznej.
Wracając do samego świecenia, pierwsze wrażenie jest takie że faktycznie można tym światłem zestrzelić ruskiego sputnika. Światło jest bardzo intensywne - do tego stopnia że bezproblemowo widoczne w słoneczny dzień.  Powyżej widać róznicę pomiędzy 2W Luxeonem w Hellach (takie diody są użyte do pierścieni), a  naszą 20 diodową listwą.

mierniczek

I oto pierwsza niespodzianka testu - po podpięciu miernika okazuje się że lampa świeci pełnym światłem - z tym że z deklarowanych przez producenta 5 A poboru jes 2.66 A - czyli połowa. Jest to oczywiście na plus dla konstrukcji. Wadę miernika wykluczyłem na samym początku. Będziemy tą rozbieżność weryfikować jeszcze u importera. Niemniej jednak osiągi zachęcają .

Całość ma 60 W więc jak łatwo policzyć :

3600 lm / 60W = 60 lm

Rezultatem obliczeń jest wynik 60 lm z jednego Watta przy zapotrzebowaniu na 2.66 A . Wynik bardzo dobry - aby nie powiedzieć fantastyczny gdyż przypomnę że zwykła żarówka H1 55W (ot chodźby taka z przytoczonej Helli) to :

850 lm / 55 W ? 15.45 lm

Z jednego watta otrzymujemy 15.45 lm .Czyli 4 razy mniej światła przy zapotrzebowaniu 4.6 A czyli ~ 1,5 Raza większym.
Więc jak to świeci? Tak jak na zdjęciu poniżej (po najechaniu myszką porównanie z wesją Soliste 10W Euro) :

penetration_1

Podobnie jak poprzednio testowana listwa została ustawiona na statywie ok 1,5 metra nad ziemią i skierowana na wprost pod kątem ok 90* do podłoża. Dodatkowo w odległości 50 metrów znajduje się czerwony odblaskowy marker.
Co widzimy ? W porównaniu do mniejszej siostry wiązka światła jest bardziej równomierna - zarówno w pionie jak i w poziomie. Została oświetlona zarówno przestrzeń przed ścieżką jak i początek szpaleru drzewek (boki fotografii). Przy oświetleniu Xmitterem widoczne jest drzewo nad szpalerem , czego już nie widać przy mniejszej lampce. Sam szpaler też jest oświetlony równomiernie.
Jak daleko Xmitter świeci ? ok 90-100 metrów w warunkach testu - a podejrzewam że dalej. Przypomnę marker jest w odległości 50 metrów, wynik 10 W solstice to ~ 70 metrów. W Wypadku Xmittera widać wyraźnie kępy krzaków za markerem , drzewa i więcej szczegółów w oddali.

4. Podsumowanie

pods_OKCóż - czas na kilka słów podsumowania. Kolejny raz potwierdza się teoria postawiona przy poprzednim spodkaniu z półprzewodnikami - przyszłość leży w oświetleniu LED. Są dużo bardziej uniwersalne od tradycyjnych rozwiązań  - wytrzymałe obudowy, wodo i pyło odporność, trwała optyka, kompaktowa i zwarta konstrukcja - to wszystko sprawia że oświetlenie tego typu możemy zamontować niemal wszędzie.
 Light bary praktycznie nie wymagają żadnej obsługi - żywotność diód to ok 50.000 godzin , nawet w razie awarii jednej lub kilku - cała lampa dalej świeci - sprawdzą się więc znakomicie wszędzie tam gdzie oczekujemy jak największej bezawaryjności - 
To co najważniejsze to wydajność - 20 diodowa listwa daje czterokrotnie lepsze efekty od żarówki 55W zużywając przy tym znacząco mniej energii - większe oczywiście będą wymagać więcej amperów , jednak bilans energetyczny światło/zasilanie zawsze będzie 'na plus' dla rozwiązań LED. Każdy kto budował auto na wyprawę wie że "amperożerność" nie jest bez znaczenia, a w wypadku zastosowań na mniejszych pojazdach - quad, motocykl jest to wręcz sprawa pierwszorzędna.

To co może odstraszać to cena. Rozwiązania oparte na półprzewodnikach to w naszych realiach dalej egzotyka zarezerwowana dla osób z zasobniejszym portfelem. Prezentowana listwa to koszt ok 1500  złotych za sztukę. Dużo ?, mało? w sam raz? to decyzja indywidualna. Jednak patrząc przez pryzmat innych elementów które instalujemy w naszych autach myślę że jest to do przyjęcia. Zwłaszcza że markowe rozwiązania oparte o żarówki 55 i 100W lub HID nie są wiele tańsze.  Za wymienioną wyżej  cenę otrzymujemy solidnie wykonany produkt z dwuletnią gwarancją.

To na co warto zwrócić uwagę  to duża możliwość konfiguracji lightbarów. Gama rozmiarów rozciąga się od listew wyposażonych w 4 diody po największe wyposażone w 100 diód (Jednak taka to koszt podnad 7 tysięcy złotych) , możemy wybierać pomiędzy wiązkami światła EURO i FLOOD . Każdy więc znajdzie coś odpowiedniego dla siebie i swoich zastosowań.

Za pomoc w zorganizowaniu testu Labolatorium landhelp.pl dziękuje firmie :


http://www.przedrajdem.pl
ul. Kłobucka 8
budynek 23
02-699 Warszawa
Tel : 501 401 601

Importerowi lamp na rynek Polski, w sklepie internetowym możecie zakupić testowane oświetlenie.
Dodatkowo dla członków Landkliniki oferta specjalna na zakupy!

Kolejny produkt za nami. W kwestii pytań, sugestii i komentarzy zapraszam na nasze Forum. Już wkrótce kolejne testy i opisy - Tak więc ciąg dalszy przygód z oświetleniem LED jeszcze przed nami . Na dzisiaj jednak to wszystko.

Łukasz "Win32" Miecznik